Events Campus Leren

Events Campus Leren

12/02/2025
België

Campus Leren biedt je de kennis en materialen om jouw onderwijs te versterken. Of je nu een handboek schrijft, extra ondersteuning zoekt bij een opleiding of een naslagwerk maakt, wij helpen je met nieuwe inzichten en praktische tips om jouw lessen nog aangenamer en beter te laten verlopen. Zo versterken we niet alleen het leren van de student, maar zorgen we ervoor dat het onderwijs zelf ook blijft bijleren en vernieuwen.

BootCampus Kleuters en wiskunde

Hoe integreer je wiskunde op een speelse manier in het dagelijks leven van kleuters? In deze BootCampus neemt auteur Wendy Peerlings je mee door haar boek Kleuters en wiskunde, waarin ze een doelgerichte visie biedt op wiskundeonderwijs voor jonge kinderen. Je ontdekt hoe je vanuit duidelijke leerlijnen en speelse activiteiten wiskundige concepten zoals getallen, logisch redeneren, meten en meetkunde kunt introduceren aan kleuters.

Je krijgt duidelijke leerlijnen, elk gestoffeerd met tips en voorbeelden om direct toe te passen in de praktijk. Laat je inspireren door Wendy's inzichten en maak wiskunde een natuurlijk en leuk onderdeel van het dagelijks leven van jouw leerlingen! 

Datum: Donderdag 30 januari 2025, van 16u tot 17u30
Locatie: Online

Boekvoorstellingen Kleuterklas met een hoek af

Kleuters hebben nood aan een omgeving die hen inspireert en hen de wereld laat ontdekken, te beginnen in de kleuterschool. Dit kan door de hoeken in de klas flexibel in te richten, door de ruimte open te stellen voor initiatieven van kleuters, of door letterlijk uit de muren van het klaslokaal te breken.

Kleuterklas met een hoek af biedt leraren en opvoeders praktische tips en creatieve ideeën om een stimulerende leeromgeving te creëren. Tal van onderwijs- en designexperten bundelen in dit boek hun vakkennis tot enkele handige inzichten. Door de theorie rond klasinrichting te combineren met ervaringen uit de praktijk, bevat dit boek verschillende hefbomen waar je meteen mee aan de slag kan.

Boekvoorstelling 1: Woensdag 12 februari 2025 - Hogeschool VIVES, Campus Brugge

Boekvoorstelling 2: Woensdag 19 februari 2025 - UCLL, Campus Diest

BootCampus Plus: Webinars voor onderwijs met impact

BootCampus Plus is een voordelig abonnementsmodel waarmee scholen zich inschrijven voor twee inspirerende webinars tussen januari en juni 2025. Bovendien ontvangt elke school het boek van de spreker bij elk webinar.

Waarom kiezen voor BootCampus Plus?

  • Voordelige deelname: Neem deel aan twee webinars naar keuze in het voorjaar van 2025 tegen een aantrekkelijk tarief.
  • Inclusief boeken: Bij elk webinar ontvangt de school het bijbehorende boek van de spreker – waardevolle extra lesinspiratie!
  • Maximale flexibiliteit: Kies zelf welke webinars het beste aansluiten bij de behoeften van jouw school.

BootCampus-reeks

Uitgeverij LannooCampus is de thuis van experts die auteur zijn, en omgekeerd. Met onze BootCampus-reeks laten we je in een ongedwongen sfeer ideeën opdoen, inspirerende mensen ontmoeten en unieke vaardigheden bijleren. Elke BootCampus bestaat uit een online sessie (webinar of workshop) gegeven door een auteur. Na elke sessie ontvangen de deelnemers het boek thuis.

Interesse in één van onderstaande online webinars?
Neem contact op met Leen Wouters voor een webinar op maat van jouw school.

1. ADHD in de klas - Anton Horeweg

Hoe laat je 'drukke leerlingen' opletten in de kas?
Wist je dat ADHD vaak samengaat met andere stoornissen?
Hoe vermijd je negatieve interacties? 

2. Bijna alles wat je moet weten over psychologie - Pedro De Bruyckere, Casper Hulshof & Liese Missinne

Klopt het cliché van de lastige puber?
Op welke manier vergroten we weerbaarheid bij jongeren?
Welke invloed heeft de naaste omgeving op een kind?

3. De O van onderwijs - Sylvia Mommaerts & An Dumoulin

Wat heeft James Bond met onderwijs te maken?
Hoe krijg je een neus voor sterke doelen?
Waarom is groeien in leren belangrijker dan presteren?

4. De startende leraar - Johan De Wilde

Hoe gevaarlijk is het toffe-leraarideaal?
Waarom is het belangrijk om als beginner hypergeconcentreerd te klungelen?
Wat is de gouden formule om leraar te blijven?

5. Elke leraar zorgleraar - Marc Mathyssen & Joke Gevaert

Waarom is goede zorg meer dan remediëren alleen?
Op welke manier deel je expertise met collega's?
Hoe start je met kindgesprekken?

6. Feedback in de klas - Stijn Vanhoof & Geert Speltincx

Hoe zorg je dat de leerling meer leert en jij minder verbetert?
Waarom is werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback?
In welke werkvormen schuilen verborgen leerkansen? 

7. Groeien in executieve functies. Hoe? Zo! - Catherine Malfait

Waarom zijn executieve functies voorspellers voor schoolsucces?
Hoe laat je leerlingen stilstaan bij hun denken en gedraf? 
Op welke manier breng je rust in de klas?

8. Iedereen schoolmaker - Bert Smits & Yves Larock 

Wat is een lerende school? 
Hoe realiseer je een open leerklimaat?
Welke kleine aanpassingen zorgen voor grote veranderingen binnen de schoolmuren? 

9. In gesprek met jongvolwassenen - Susanne Kruys, Wouter Zuurbier & Wico Mulder

Hoe zorg je ervoor dat jongvolwassenen zich gehoord, gezien en begrepen voelen?

10. In je blootje voor de klas - Griet Severeyns 

Open met je leerlingen communiceren, hoe doe je dat
Wat heb je nodig voor een positief klasklimaat? 
Hoe kun je kwetsbaarheid constructief inzetten? 

11. Kleuters laten groeien in executieve functies. Hoe? Zo! - Sanne Feryn 

Hoe werkt de stop-denk-doestrategie? 
Welke activiteiten dagen de executieve functies van kleuters uit? 
Hoe zet je de EF-bril op, samen met ouders? 

12. Leren Durven Coachen - Tom Vandenberghe & Johan De Wilde 

Waarom is coaching de sleutel tot levenslang leren?
Hoe vind je de goede balans tussen een werk- en vertrouwensrelatie?
Welke rollen neem je best op als leraar-coach?

13. Psychomotorische ontwikkeling en remediërend leren - Wendy Peerlings

Opgroeien is een proces van non-stop leren: optellen, hinkelen, schrijven met de juiste pengreep, lezen, ... Dat proces verloopt met vallen en opstaan, vaak letterlijk. Wie kennis heeft van de ontwikkeling en weet wat er aan de hand is, heeft het in zich om te helpen. En die rol is heus niet alleen weggelegd voor de therapeut. Ook leerkrachten en ouders kunnen dat.

14. Relaxed voor de klas - Stefaan Vanparys 

Hoe bouw je een goede band op met je leerlingen?
Hoe ga je om met storend gedrag in de klas?
Hoe kun je ontspannen lesgeven?

15. Taal in de klas - Jordi Casteleyn, Astrid Geudens, Kirsten Schraeyen, Helena Taelman, Marit Trioen, Mathea Simons & Tom Smits

Wat doe je tegen een taalontwikkelingsachterstand? 
Op welke manier verwerk je taaldoelen in relevante lesthema's? 
Hoe zorge je voor een vlotte lees en schrijfstart? 

16. Talen die de school in komen - Lidy Peters

Multidiverse scholen zijn er al decennia, meestal staan ze in achterstandswijken, maar inmiddels krijgen vrijwel alle scholen te maken met leerlingen die thuis geen Nederlands spreken. Wat betekent dat voor een schoolteam? Wat vraagt het van leerlingen om onderwijs te volgen in een taal die zij niet (volledig) beheersen?

17. Team school - Wouter Schelfhout, Pieter Sprangers, Gert Vanthournout, Lieke Lochten & An Buckinx

Waaruit bestaat het DNA van een leergemeenschap?
Hoe moet je in team discussiëren en cocreëren?
Op welke manier veranker je schoolontwikkeling bottom-up?

18. Wegwijs in dyslexie en dyscalculie - Jojanneke van der Beek, Martine Mönch, Sylke Toll & Hans van Luit

Kinderen en jongeren met een leerstoornis hebben vaak te kampen met psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld. In deze BootCampus reikt auteur Jojanneke van der Beek je een kader aan om kinderen te leren omgaan met de psychosociale problemen bij hun leerstoornis.

19. Zelf een podcast maken - Eva Moeraert & Pieter Blomme

Waarom is een goede podcast als een hamburger?
Wat is het verschil tussen podcast en radio?
Kun je rijk worden van een podcast?

20. Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! - Jeltsen Peeters 

Waarom heeft zelfregulerend leren de meeste impact op leerprestaties?
Wanneer werkt het bij jouw leerlingen? 
Hoe zorg je voor een gemotiveerde klas? 

21. Van leerlingen lezers maken - Iris Vansteelandt en Jona Hebbrecht 

Hoe realiseer je een effectieve leesdidactiek met oog voor alle leerlingen?
Op welke manier organiseer je een leesbeleid op school?.
Met wie kun je samenwerken om een motiverende leesomgeving te creëren? 

22. Meester in lesgeven - Jan Royackers

Wie ben jij als leraar?
Hoe vorm je informatie om tot kennis?
Wat is de formule voor magisch lesgeven?

23. Onderwijs hybride organiseren - Mariet Vrancken

Reorganiseer de school
Plaats je leeractiviteiten in een hybride golf
Durf het lessenrooster los te laten

24. In gesprek met ouders - Ingrid Van Essen & Anton Horeweg

Hoe communiceer je met lastige of moeilijk bereikbare ouders?
Welke systemische interventies bestaan er voor effectieve gespreksvoering?
Wat zijn de zeven uitgangspunten voor een positieve relatie?

25. Digitale didactiek. Hoe? Zo! - Griet Bogaert & Mitte Schroeven

Hoe zet ik technologie doordacht en didactisch sterk in?

Dit boek wil inspireren en uitdagen om technologie in te zetten in de onderwijspraktijk,
zonder de didactische essentie uit het oog te verliezen. In dertig vragen ontdek je hoe
technologie de leeromgeving kan versterken, veranderen of zelfs herdefiniëren.

26. Kaartenset Groeien in executieve functies - Catherine Malfait & Sanne Feryn

Deze kaartenset is een coachingstool om leerkrachten in het basisonderwijs (kleuter- en lager/primair onderwijs) te ondersteunen in het stimuleren en versterken van de ontwikkeling van executieve functies (EF) bij hun leerlingen. De tool geeft inzicht in wat EF zijn en welke interactiestrategieën je daarvoor kunt inzetten. Door het gebruik van deze kaarten ontwikkel je een EF-versterkende leerkrachtstijl.

27. Kleuters en wiskunde - Wendy Peerlings 

Hoe bouw je speelse activiteiten op vanuit een leerlijn?
Dit is niet zomaar een boek over wiskundedidactiek, maar een doelgerichte visie op goed wiskundeonderwijs voor kleuters. De basis wordt gevormd door wat ons onderwijs vraagt en nodig heeft, met extra aandacht voor de volgende domeinen: getallen, logisch-wiskundig redeneren, meten en meetkunde.

28. De basis van klassenmanagement - Tom Adams & William Buys

Wat zijn de hoekstenen van klassenmanagement?
Hoe creëer je een veilig leerklimaat in je klas?
Waarin verschilt klassenmanagement per schooltype?