5 vragen die leerlingen de eerste schooldag stellen

5 vragen die leerlingen de eerste schooldag stellen

31/08/2018

De eerste schooldag: nieuwe klas, nieuwe leraar, nieuwe leerlingen. En een spervuur aan vragen. Stefaan Vanparys zoomt in op vragen die leerlingen de eerste schooldag stellen én antwoorden die leraren best geven om op elk moment relaxed voor de klas staan.

Hebben wij vandaag turnen?

De bel luidt en de leerlingen verzamelen in de rij. Juf Greet neemt trots plaats voor haar rij. ‘Hebben we vandaag turnen?’ roept een jongen die vlak voor haar neus staat. De klasgenootjes kijken toe hoe hun nieuwe leerkracht hierop zal reageren. Leerlingen die overdreven luid een vraag recht in je gezicht afvuren, kunnen je na een lange vakantie wat uit je lood slaan. De kinderen zijn tijdens de vakantie wat directer en losser in hun taal geworden. Aanspreking met ‘Juf,…’ kan weer wat gewenning vragen. Als je hierop gespannen reageert, kan dat beslag leggen op een positieve start. Kies voor een rustige reactie.

Juf Greet richt zich naar de hele groep. Ze steekt haar hand in de lucht en zegt: ‘Goedemorgen, ik hoor al een paar vragen waar ik graag op wil antwoorden. Ik stel voor dat we dit in de klas doen. Denk aan wat je me wil vragen terwijl we naar binnengaan.’ Hiermee is een spervuur aan praktische vragen vermeden en zijn de leerlingen gerustgesteld.

Mogen we plaatsen kiezen?

Ondanks het grondplan van de klas dat meester Thomas projecteert, zijn er toch leerlingen die met opgetrokken neus vragen of ze niet mogen kiezen waar ze zitten. Om spanning zoveel mogelijk te vermijden, bepaalt meester Thomas voor de eerste periode de plaatsen. Hij weet ook dat onbekend onbemind maakt. Wanneer leerlingen een jaar lang naast dezelfde leerlingen zitten, worden er weinig bruggen gebouwd. Bovendien hoeven leerlingen niet altijd met hun buur te werken. Coöperatieve werkvormen en praatmaatjes hebben hier hun plaats. Zijn antwoord is dus: ‘Later op het jaar mag je zelf kiezen, nu nemen we allemaal een frisse start.’

Hebben we huiswerk deze week?

Na de kennismaking, worden materialen uitgedeeld. Bij de eerste aanblik van een lege schoolagenda, vraagt de jongen die moet uitdelen: ‘Juf, hebben wij deze week al huiswerk?’. Juf Greet heeft deze week effectief geen huiswerk voorzien. Houdt ze het daarom op een simpele ‘neen’?

Ze wil een reactie die duidelijk maakt dat huiswerk een verantwoordelijkheid is die op de eerste plaats bij de leerling ligt. Ze wil ook meegeven dat huiswerk niet vervelend is, maar integendeel  versterkend, zinvol en doelgericht. Haar antwoord luidt: ‘Voel je vrij om al eens in de boeken te neuzen of stof te herhalen van vorig jaar. Wat goed dat je al naar huiswerk vraagt.’

Mag ik met vulpen schrijven?

Leerlingen mogen eindelijk hun naam op alle werkschriften schrijven. ‘Mag ik met vulpen schrijven?’, is een schijnbaar kleine vraag waar meester Thomas best al over nagedacht heeft. Leerlingen zijn meestal trots op hun nieuwe spullen en gretig om ze te gebruiken. Voor veel leerkrachten zijn uitgelopen inktbuisjes, vermiste tintenkillers en inktvlekken een stevige bron van ergernis. Meester Thomas is zo verstandig geweest om het aan de leerkracht te vragen die ze vorig jaar hadden. Enkel bij plechtige werkjes als opstellen en nieuwjaarsbrieven was een vulpen welkom. Hij zet dat compromis graag voort, en onderbouwt met een aantal vulpenaccidentjes van het voorgaande jaar. Bovendien geeft hij het signaal goed ingelicht te zijn over de gebruiken in de school.

Gaan we nog iets leuks doen vandaag?

Nu alle leerlingen geïnstalleerd zijn en ze zich veilig voelen, komt deze vraag vroeg of laat aan bod. De vlinders die leerlingen en leerkrachten voelen op de eerste schooldag worden graag bevestigd door een toffe maar simpele activiteit: een zoektocht naar verstopte klasregels, de opdracht om elkaars stem te herkennen achter een dik doek of een papieren bloem waaronder je tekstjes over jezelf kan schrijven. Het belangrijkste is dat deze activiteit niet meer gaat over wat voor leerkracht je bent, wél over hoe zij naar het komende jaar als klasgroep kijken.

 

Het is niet wat het is; het is wat je ermee doet

Bart Peeters zong het eerder al. De manier waarop je als leraar antwoordt, is belangrijker dan wat je zegt: wees rustig, alert en goedgeluimd. Voorbereiding in communicatie is even belangrijk als voorbereiding in organisatie. You never get a second chance to make a first impression. Wat hebben leerlingen jou gevraagd op hun eerste schooldag? Zijn er nog vragen waarop jij je wilt voorbereiden? Reageer gerust op dit artikel via relaxedvoordeklas@gmail.com of lees er meer over in Relaxed voor de klas

Veel succes, en vergeet vooral niet te genieten van de mooiste job ter wereld!

Stefaan Vanparys

Subtitle: 
Lesgeven zonder energie te verspillen
Prijs:25,99