Vroeger gaat niet over

Herinneringseducatie als pedagogische praktijk
Over het boek

Herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen blijven ons beroeren, vaak tot lang na de feiten. Ze kleuren het publieke bewustzijn en dwingen ons tot nadenken: welke plaats geven we aan collectieve herinneringen? Kunnen we eruit leren? En hoe geven we herinneringen door aan de volgende generatie?

Vroeger gaat niet over geeft een antwoord op deze en meer vragen. Het bundelt de vele mogelijkheden van herinneringseducatie, adviseert met bijdragen van gerenommeerde historici, didactici en praktijkdeskundigen en toont je op welke manier je op school of met je organisatie aan de slag kunt met herinneringseducatie. Het is een boek vol inspiratie, met verhelderende toelichtingen, diepgravende focusteksten, didactische suggesties en praktijkvoorbeelden.

Veel aandacht gaat daarbij naar 'dragers van herinneringen'. Games, films, strips of kunst brengen het verleden tastbaar in beeld. De talrijke voorbeelden vormen een aanzet om zelf te reflecteren en het verleden kritisch in een educatieve context te brengen.

Marjan Verplancke is hoofd Publiek in Kazerne Dossin en coördineert het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie.

Ann Dejaeghere is beleidsmedewerker bij het Vlaams ministerie van onderwijs en vorming.

Simon Schepers is projectmedewerker bij het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie.

Maarten Van Alstein is senior onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut.

Technische info

EAN
9789401428309
Beschikbaar: Verschenen
Formaat: 17cm x 24cm
Verschijningsdatum: 09/05/2017
Afwerking: Paperback
Druk: 1
Aantal pagina's: 240
NUR Omschrijving: Geschiedenis algemeen
Uitgever: LannooCampus