Top 10 businessboeken in 2020

Top 10 businessboeken in 2020

16/12/2020

 

2020 was een bijzonder jaar. Een jaar waarin bedrijven zichzelf moesten heruitvinden.

Ook dit jaar vocht LannooCampus die strijd aan jouw zijde, met een leger van experts in ons zog. Experts die boeken bedenken, schrijven, vormgeven en vermarkten. Het resultaat: tientallen businesstitels waarin topauteurs hun inzichten met jou deelden.

Je las ze gretig, onze boeken, sommige nog gretiger dan andere. Met het einde van het jaar in zicht, maken we graag een overzicht van welke boeken het vlotst over de toonbank van onze webshop rolden.

 

Actie: 10% korting op onze top 10

Met de kortingscode bit10 geniet je nu van 10% korting op de toptitels die je vindt op deze pagina. De code is geldig tot en met 31/01/2021 en niet cumuleerbaar met andere acties of promoties. Op = op.

10. STUCK

​Trauma in organisaties

Philippe Bailleur

Organisaties zijn geen machines maar sociale, levende organismen die schade kunnen oplopen. Schade die voor een langere tijd kan blijven wegen op de goede werking van een organisatie.

Stuck is gebouwd rond een aantal concrete vragen die je een brede kijk geven op systeemtrauma:

  • Hoe kom je systeemtrauma op het spoor en hoe ontstaat het?
  • Hoe maak je een beschadigde organisatie weer veerkrachtig?
  • Wat staat mij te doen als manager of organisatiecoach als ik met systeemtrauma aan de slag wil?
  • Hoe kun je de ontwikkeling van systeemtrauma voorkomen?

9. Mensen raken = klanten maken

Hoe je sales- en marketingaanpak differentiëren in een wereld van digitalisatie en hyperpersonalisatie

Jochen Roef, Jozefien De Feyter, Carolien Boom

Klanten eisen vandaag een uiterst gepersonaliseerde en unieke aankoopervaring: ze verlangen vakkundige begeleiding in een aankoopproces dat van a tot z relevant en efficiënt is. Maar hoe geef je als verkoper invulling aan die uitdagende verwachting?

Mensen raken = klanten maken brengt je tot de kern van het hedendaagse verkopen, maar gaat ook verder. Meer dan klanttypologie, betekent RIO het startpunt van een nieuw salestijdperk waarin waarachtig contact tussen klant en verkoper centraal staat. Integreer je als verkoper de kennis uit dit boek, dan zal niet enkel je omzet stijgen, maar ook je eigenwaarde en de positieve invloed op de mensen om je heen.

8. Collega in hoofd en hart

Waarderend leidinggeven op de werkvloer

Marc Vande Gucht, Geert Serneels

De cijfers liegen er niet om: het mentale welzijn op het werk is en blijft een heikel punt voor vele bedrijven. Een goede relatie tussen leidinggevende en werknemer is de basis voor een veilige, waarderende en ondersteunende werkomgeving. Toch blijkt die theorie moeilijk om te zetten in de praktijk en is verbindende communicatie vaak ver zoek.

Daar wil dit boek iets aan doen. Collega in hoofd en hart leert je hoe je je verantwoordelijkheid als leidinggevende opneemt en bijdraagt tot een warme en dynamische omgeving waar medewerkers betrokken zijn, met betere resultaten als rechtstreeks gevolg. Het toont hoe je ook als werknemer niet passief aan de zijlijn hoeft te staan, maar zelf stappen kunt ondernemen.

7. Het ronde vierkant

Hoe hybride organisaties veranderen 

Pascal Van Loo

Hoe laat je vastgeroeste organisaties opnieuw draaien?
Welke winst levert een beweeglijke organisatie jou op?
Welke hybride oplossingen biedt het rondevierkantperspectief?

Dat de wereld steeds sneller evolueert, is oud nieuws. Toch passen organisaties zich vandaag niet snel genoeg aan en zijn de geleverde inspanningen vaak ontoereikend.

Het ronde vierkant daagt je uit om je organisatie te sturen vanuit een nieuwe bril: een vierkante, een ronde of een hybride. Zo zie je alles minstens duaal, misschien zelfs multifocaal, en leer je hybride te kijken. Zo leer je te handelen vanuit rond én vierkant, af te ronden wat te hoekig is en bij te vijlen wat te rond is.

6. Van tanker naar speedboot

Maak van je medewerkers de motor van innovatie

Pieter Daelman

Een nieuw idee praktisch ontwikkelen en implementeren, lukt de meeste organisaties nog wel. Het schoentje knelt meestal aan het begin van de innovatiefunnel, de zogenaamde 'fuzzy front-end van innovatie': daar waar de nieuwe ideeën dienen te ontstaan. Voor veel managers is dat nog onbekend terrein. Gelukkig kun je de innovatiecultuur die daarvoor nodig is wel degelijk ontwikkelen en aansturen.

Van tanker naar speedboot leert je aan de hand van het wetenschappelijk onderbouwde Cromax®-framework wat je kunt doen om je medewerkers te inspireren om mee te denken, nieuwe ideeën aan te dragen en zo de innovatiemotor van je organisatie te worden. Wat werkt er effectief en welke foute reflexen moet je zeker afleren? De concrete handvatten in dit boek helpen je om een participatieve innovatiecultuur in je organisatie te introduceren en te onderhouden.

5. Beyond brands

Merken zien, trends lezen en weten waarnaartoe

Tom Van den Bergh

Een merk in leven krijgen en houden brengt vele vragen met zich mee. Maar waarop baseren we ons in de yay or nay voor ons merk, als marketeer, ondernemer of consument? Naast modellen en theorieën in tabellen, op slide of op papier, liggen massa's antwoorden en de meest frisse ideeën out in the open. We vinden ze gewoon door andere merken te bekijken.

Dit boek inspireert en confronteert aan de hand van vele voorbeelden, en vertaalt ze naar een kijk op de merken van de toekomst en de toekomst van onze merken. Met een referentiekader als houvast formuleert het handvaten voor het creëren van een onderscheidende identiteit en het waarborgen van duurzame waarde. Merken zijn levende en lerende concepten, en zullen er altijd zijn. Beyond Brands is de gids om hen niet te laten verdwalen.

4. Ik kies voor mijn talent

Ontdek je talenten en benut ze ten volle

Luk Dewulf

Radicaal kiezen voor je eigen talent is de weg naar zelfrealisatie en authenticiteit. 'Doen waar je goed in bent' is een garantie op blijvende goesting in werken en leren, ook op gevorderde leeftijd.

Deze herziene editie is volledig in lijn met de online tool op www.mytalentbuilder.com. Daarmee ontdek je gemakkelijk jouw unieke talentenprofiel en leer je hoe je dat op de beste manier kunt inzetten in een professionele omgeving. Ook voor werkgevers biedt de tool een handige methode om de sterktes van hun team perfect in te schatten.

3. Dit is content marketing

Hoe met straffe content je business doen groeien

Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf, Michel Libens

Stilaan groeit het besef dat content marketing meer is dan een trend. Het groeit uit tot een mindset, die niet enkel past op je blog of in je nieuwsbrief, maar die je kunt doortrekken in je volledige marketing- en communicatieaanpak.

Vier jaar na hun eerste boek over content marketing - waarvan meer dan 2000 exemplaren verkocht werden - brengen vier Belgische experts hun inzichten, methodes en bedrijfsgeheimen samen voor een nieuw basiswerk over dit onderwerp, geschreven vanuit hun eigen ervaring.

2. The offer you can't refuse

Wat als klanten meer willen dan een uitstekende service?

Steven Van Belleghem

Digitaal gebruiksgemak is het nieuwe minimum. Het is een commodity. De klant vindt het ondertussen de meest normale zaak van de wereld om met één druk op de knop toegang te hebben tot een reeks diensten en producten. De komende jaren zullen bedrijven een actieve rol moeten spelen in de 'life journey' van klanten: dromen mee helpen uitkomen en problemen in het dagelijks leven wegnemen. Daarnaast kijken klanten meer naar bedrijven dan naar overheden om maatschappelijke problemen zoals klimaat, gezondheidszorg en mobiliteit aan te pakken.

Als je bedrijf erin slaagt een goed werkende digitale dienstverlening aan te bieden, een levenspartner van klanten te worden en mee een oplossing te zijn voor maatschappelijke uitdagingen, dan bouw je 'an offer you can't refuse'.

1. 50 lessen voor ondernemers

Vanuit eigen ervaringen, met aandacht voor de valkuilen

Jürgen Ingels

In 50 lessen voor ondernemers onthult Jürgen Ingels zijn lessons learned als topondernemer. Hij geeft concrete en praktische tips over hoe je je bedrijf naar het volgende niveau tilt. Van operations tot businessmodel, marketing en sales, de samenstelling van je team, en de financiële opbouw van je onderneming.

Aan de hand van persoonlijke anekdotes illustreert Jürgen zijn ondernemersverhaal, dat ook bij hem niet altijd van een leien dakje liep. Met dit boek wil hij inspireren, zijn passie voor ondernemerschap en technologie doorgeven en andere ondernemers helpen hun obstakels te overwinnen.