Onderzoekende leraren

Leidraad voor praktijkonderzoek op school
Over het boek

Leraren zijn tijdens hun loopbaan voortdurend op zoek naar oplossingen voor uitdagingen in hun school- of klaspraktijk. Omgaan met een moeilijke klasdynamiek, diversiteit of digitalisering zijn maar enkele voorbeelden. Meestal volgen leraren daarbij hun buikgevoel. Ze zoeken naar antwoorden in de literatuur of proberen zelf iets uit, vaak met wisselend succes.

Onderzoekende leraren wil leraren (in opleiding) ondersteunen om op een systematische manier hun onderwijspraktijk te verbeteren. Het boek beschrijft de onderzoekscompetenties die daarvoor nodig zijn en bevat technieken, instrumenten en voorbeelden die onmiddellijk toepasbaar zijn in de praktijk. Op die manier kan de leraar zelf of in teamverband de meest geschikte oplossing creëren voor elk specifiek probleem.

Via het gratis platform eCAMPUS biedt Onderzoekende leraren heel wat digitale mogelijkheden:
- Schema’s en stappenplannen om de theorie naar praktijk om te zetten
- Digitale aantekeningen die gedeeld kunnen worden met docenten en medestudenten
- Extra achtergrondinformatie als pop-ups in de tekst

over : 

Greet Decin is onderzoekscoördinator binnen de lerarenopleiding van UC Leuven-Limburg.

over : 

Leen Alaerts is als lector geschiedenis en onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding Secundair Onderwijs en de opleiding Sociaal Werk van UCLL.

Jo van Dessel is als lector-onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding van UC Leuven-Limburg.

Tim Vandersmissen is als lector-onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding van UC Leuven-Limburg.

Lijne Vloeberghs is als lector-onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding van UC Leuven-Limburg.

Technische info

EAN
9789401432900
Beschikbaar: Verschenen
Formaat: 17cm x 24cm
Verschijningsdatum: 30/08/2016
Afwerking: Paperback
Druk: 1
Aantal pagina's: 174
NUR Omschrijving: Onderwijskunde, Didactiek
Uitgever: LannooCampus